Cum se pune la punct distributia la Logan diesel 1.5 DCI

Salut tuturor!

Termeni folositi:
In fata = in fata autoturismului
La dreapta = la dreapta autoturismului

Cum se schimba cureaua de distributie?
1. Cumperi kit de distribuie (si pompa de apa? - eu am schimbat-o la 136000 km). Eu am luat de pe Ebay.co.uk CT1035K1 (Item # : 252347259636) cu £ 27.98 (free shipping) - probabil mai bine nu se poate. (CT1035K1 nu este pentru Dacia Logan dar diferenta consta in surubul fuliei care este mai scurt. CT1035K2 este de preferat dar nu era la oferta)
Ce trebuie sa verifici cand cumperi cureaua:
- reperul - sa fie compatibil
- data pana la care se poate face instalarea curelei - la Contitech este pe capac - >11-2018 (vanzatorul trebuie sa fie de incredere. Eu prefer ebay pentru ca ii poti da feedback negativ in 45 de zile. Daca o cumperi de la coltul strazii ... sanatate! O varianta buna ar fi sa o cumperi de la Dacia dar nu stiu sa o vanda online, asa ca... aceeasi suspiciune planeaza - poate a fost inlocuita in cutie cu una mai veche???)

Materiale necesare:

Chei tubulare de 16, 18, 13, doua prelungitoare mari pentru tubulara, cheie rac de 1/2,  cheie imbus de 6 (hexagonala), chei inelare cu cot de 10, 13, 16, cric, coarba (cheie de roti - din portbagaj), capre pentru a suspenda masina sau al doilea cric, bucati scurte de scanduri solide, surubelnita dreapta solida, doua saibe mari pentru surubul ce vine in kitul de distributie

Procedura.

1, Slabesti suruburile rotii dreapta fata.
2. Ridici pe cric roata dreapta fata si scoti roata.
3. Calezi masina pe ce ai la indemana - butuc de lemn, bucati de grinzi de lemn etc.
4. Scoti cricul daca nu ai un al doilea cric.
5. Desfaci aparatoarea de plastic din dreptul fuliei din capul vilbrichenului - este prinsa cu un bradut si cu o piulita de plastic. Rotesti aparatoarea in jos fara sa o desfaci de tot.
6. Demontezi scutul de sub motor - 6 suruburi cap 10. Daca ai un cric hidraulic, nu trebuie sa scoti scutul - are o gaura care corespunde zonei de sprijin a baii de ulei.
7. Identifici o suprafata 5/5 cm la baia de ulei ca un cadran hasurat, in partea dreapta spate a baii. Acesta este locul unde vei pune cricul pentru a sprijini motorul. Ai nevoie de o bucata de scandura pentru a interpune intre cric si suportul de pe baie. NU ridici motorul - doar fixezi aici cricul.
8. Desfaci suportul motor din dreapta - 3 suruburi cap 16 pe caroserie - 4 pe motor. Motorul ramane sprijinit pe cricul de sub el.
9. Desfaci capacul superior (negru) ce protejeaza distributia - are doua cleme - una in fata, una in spate.
10. Desfaci mufa senzorului axei cu came (reper:8200285798)- este pe carcasa inferioara a cutiei distributiei. Se apasa pe clema si se trage spre fata autoturismului.
11. Scoti carcasa inferioara (neagra, de plastic) a distributiei. Are 3 cleme si un bradut in mijloc. Se trage in dreapta autoturismului (bagi mana inauntru si tragi in afara pentru a elibera bradutul), apoi inainte, spre fata autoturismului pentru a elibera senzorul axei cu came. Se scoate pe sus.
12. Scoti suportul de aluminiu al scutului, cel pe care se afla senzorul axei cu came. Suruburi de 13, cu tubulara sau o inelara cu cot. Daca nu ai loc, ridica cricul de sub masina, care sprijina motorul.
13. Se demonteaza cureaua de accesorii. Cu o cheie de 16 inelara sau fixa se tensioneaza intinzatorul curelei (rola neagra are deasupra un cilindru metalic de care este prins un surub) si se scoate cureaua.
Se scoate fulia - Cheie tubulara de 18, doua prelungitoare lungi pentru cheia tubulara si o cheie cu rac sau nu, cu brat lung.
Procedura - doua persoane - una la volan - se baga in viteza a 5-a si se calca frana. Cealalta persoana, cu cheia trage invers acelor ceasornicului si desface piulita fuliei din capul vilbrochenului.
14. Se remonteaza surubul desfacut la punctul 12 impreuna cu 2 saibe (fara fulie).
15. Se cauta semnele pe cele 3 roti dintate (a axei cu came - de sus, inspre spatele masinii, a pompei de injectie - de sus din fata masinii, a vilbrochenului). Semnele pe rotile de sus sunt galbene, cu kernere (adancitura, scobitura, gaura intr-un metal). Semnul de la roata dintata din capul vilbrochenului are doar kerner pe un dinte - destul de mic, greu de vazut.
16. Se invarte motorul cu setul de unelte folosit la desfacerea fuliei. Se invarte in sensul acelor ceasornicului. Scoate din viteza pentru a merge mai usor. Se aduce gaura de pe roata dintata a axei cu came la nivelul gaurii din chiuloasa (vezi imaginea 1) si se introduce un surub de 8 (unul de la suportul de aluminiu al suportului motorului) prin roata axei cu came in gaura chiuloasei.
17. Se inseamna pe curea locul unde vine kernerul rotii dintate de jos (vilbrochenului) si cele doua semne de pe rotile dintate de sus (semnele galbene de pe lateralul rotii). Poti folosi oja de unghii. Faci un semn de sens de invartire (din spatele masinii spre fata) intre rotile dintate de sus.
Pozitia semnelor:
Axa cu came - data de fixarea rotii cu surubul de 8 in chiuloasa.
Roata pompei de injectie - semnul este la nivelul surubului de prindere a pompei de apa aflat sus si in fata.
Vilbrochen - semnul trebuie sa fie jos.
18. Cu o cheie de 13 se desface intinzatorul curelei de distributie. Poti face o fotografie inainte pentru a vedea pozitia acestuia.
19. Se scoate cureaua si se compara cu cea noua. Lungime, numar de dinti, semne. NU insemnati cureaua noua cu oja, acetona, solventi organici etc. Creionul ar trebui sa fie inofensiv - folositi cu incredere. Nu murdariti cureaua noua cu vaselina, ulei, produs petrolier. Transferati cu mare atentie semnele notate pe cureaua veche pe cea noua. Veti observa ca cele de sus corespund cu cele de pe cureaua veche. La cel de jos, de la vilbrochen situatia poate fi diferita - notati ce ati gasit voi. ATENTIE la sens. Curelele pot veni cu semn de sens marcat sau nu. Cele fara semn de sens pot fi montate fara a tine cont de sens. Oricum, voi trebuie sa faceti un semn de sens pentru a marca corect semnul pentru vilbrochen.
20. Voi descrie in alta postare schimbarea pompei de apa.
21. Voi descrie in alta postare punerea la punct cand cureaua s-a rupt sau a sarit.
22. Tot ansamblul trebuie sa fie perfect curat. Daca gasiti ulei - opriti-va! Inseamna ca un simering este defect si va va strica tot motorul. Stergeti tot ansamblul inaintea remontarii.
23. Montarea intinzatorului. Acesta are o lama metalica de blocare ce intra intr-un orificiu al blocului motor. Strangeti cu mana surubul de 13 si indreptati locasul cheiei imbus inspre spate si usor in jos!!!
24. Montarea curelei - este dificila - nu intra usor. Totul la semne! Fixati intai cureaua pe roata de jos, la semn. Apoi pe roata pompei de apa, pompei de injectie, la semn, intinzatorului si ultima data pe roata axei cu came. Cand pozitionati cureaua pe toate celelalte roti (mai putin cea de jos), nu o introduceti decat putin pe roti, nu de tot - altfel nu intra. La sfarsit, dupa ce ati reusit sa o introduceti si pe roata axei cu came puteti sa o impingeti de tot si pe celelalte roti. Scoateti surubul de fixare (de 8) a rotii axei cu came.
25. Montati fulia. Doua persoane - una la volan cupleaza viteza a 5-a si apasa frana, cealalta, scoate surubul fuliei din capul vilbrochenului. Atentie la pana fuliei! Daca aveti surub nou de aceeasi marime, schimbati surubul. Eu nu am avut din pacate si l-am refolosit de doua ori pana acum. Strangeti fulia la cuplu de 2.5daNm + 130 grade daca aveti dinamometrica sau la mana - eu am strans cu o dinamometrica de 7 daNm - nu spun ca e bine dar nu am avut alta posibilitate. Am sa scriu alta data cum se poate strange si pe camp la cuplu fix, fara dinamometrica. NU porniti / invartiti motorul daca nu ati montat fulia - ea tine cureaua sa nu iasa!!!
26. Strangerea curelei. Cu cheia imbus de 6 invartiti intinzatorul INVERS ACELOR CEASORNICULUI (nu cum fac majoritatea mesterilor, in sensul acelor ceasornicului) pana cand sageata intinzatorului depaseste in jos cu 1 mm (aproximativ) spatiul dintre semne!!! Strangeti cu inelara cu cot surubul de 13 in timp ce tineti contra cu cheia imbus. Invartiti motorul de doua ori (doua rotatii complete ale fuliei). Veti observa cum sageata indicatoare a intinzatorului a coborat si mai mult. Desfaceti usor surubul de 13 al intinzatorului si cu cheia imbus invartiti IN SENSUL ACELOR CEASORNICULUI pana cand sageata ajunge intre semne (vezi figura 2). Strangeti surubul de 13 si invartiti motorul de doua ori. Verificati sageata intinzatorului sa fie intre semne.
Puteti porni motorul pentru a testa succesul operatiei.
27. In continuare se monteaza restul componentelor in ordinea inversa demontarii.

Bafta!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu